Magyar találmány teszi zöldebbé a térkövezést

Újrahasznosított anyagból készül a beton kerti szegélyt leváltó megoldás

A kocsibeállók, parkolók, járdák szegélyezése a leginkább munkaigényes és felesleges CO2-termeléssel járó része a térkövezésnek. A beton szegélyek ma is úgy készülnek, mint 50 évvel ezelőtt, rengeteg munkával és jelentős cement felhasználással, azaz egyáltalán nem fenntartható módon. Egy új magyar szabadalom ezt váltja ki újrahasznosított alapanyagokból gyártott elemekkel, a horgonyzás elvét alkalmazva, a beton szegélyekkel megegyező teherbíró képességet elérve ezzel. 

Magyarországon évente átlagosan 2,5 millió méter kerti szegélyt építenek be, melynek alapanyaga a beton. 1 méter kerti szegély legyártásához és szakszerű beépítéséhez 140-150 kg beton felhasználása szükséges, ami 15-20 kg szén-dioxid kibocsátásával jár, így Magyarországon évente 40-45 ezer, míg Európában 4-4,5 millió tonna szén-dioxid keletkezik évente csak a kerti szegélyek kivitelezése miatt.

Ezt a hatalmas mennyiségű szén-dioxid-termelést lehet megspórolni a szegélyezés forradalmian új alternatívájával. Barabás Árpád, a Barabás Téglakő Kft. ügyvezető tulajdonosa egy olyan szegélyezési eljárást fejlesztett ki, gyártott le és tesztelt, melyhez nincs szükség betonra. A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala vizsgálata alapján a találmány kielégíti az újdonság, a feltalálói tevékenység és az ipari alkalmazhatóság követelményeit, így elindult a szabadalmaztatási eljárás – Magyarországon kívül további 157 országban.

Cement helyett újrahasznosított PVC

A beton egyik fő alapanyagául szolgáló cement gyártásakor brutális mennyiségű szén-dioxid szabadul fel, tonnánként körülbelül 900 kg. Ezzel szemben a Barabás Gyorsszegély beton nélkül, 88%-ban újrahasznosított PVC-ből készül, így a szén-dioxid terhelése méterenként mindössze néhány gramm.

Hazai gyártás, energiahatékony szállíthatósággal

A Barabás Gyorsszegély fő alapanyagát egy hazai alvállalkozó gyártatja 100%-ban újrahasznosított műanyagból. A geotextília Ausztriából érkezik, aminek kis súlya miatt a szállítása energiahatékony, ezen kívül 1 méter szegélyhez csupán néhány gramm, Németországból származó ragasztó szükséges.
Köszönhetően annak, hogy a felhasznált alapanyagok rendkívül könnyűek, a végtermék méterenként mindössze 1 kg, így ennek szállítása akár egész Európába olcsón és alacsony károsanyag-kibocsátással megoldható.

Teherbíró képesség

Első ránézésre nehéz elképzelni, hogy a gyalogos- és személyautó forgalomra tervezett térburkolatok szélének megtámasztására egy mindössze méterenként egy kilogramm tömegű PVC szegély alkalmas lehet. A terhelési tesztek azonban ezt megerősítették, mi több, messze túlszárnyalták az elvárásokat. A YouTube -on közzétett videón sem a személyautó, sem az 5 tonnás targonca, de még a 9 tonnás teherautó sem volt képes elmozdítani a Barabás Gyorsszegélyt.

Szintén vizuálisan szemléltetik a találmány működési elvét is, a horgonyhatást és a súrlódási erőt kihasználó technológiát, melynek köszönhetően a burkolat széle 7,5 tonnás teherautókat is játszi könnyedséggel elbír.

A környezeti előnyök mellett a szakemberek is értékelni fogják a magyar találmányt, hiszen a térkövezés legmacerásabb és leginkább precizitást igénylő része épp a szegélyezés. Köszönhetően annak, hogy nem kell sem alapot ásni a szegélynek, sem betonozni, sem száradásra várni, egy 3 hetes munka 2 hét alatt elkészíthető az innovatív Barabás Gyorsszegély segítségével.

Megrendelői, végfelhasználói oldalról pedig nem elhanyagolható előnye a beton kerti szegéllyel szemben, hogy beépítése gyorsabb, kevesebb helyszíni anyagmozgatással és „koszolással” jár, tökéletes ívek formálhatóak belőle, nem ég ki a fű mellette, nem áll meg a térkő felületén a víz, továbbá csökkenti a térkő megsüllyedésének és mészkivirágzásának kockázatát is. Nem utolsó sorban pedig egy esetleges kertátalakításkor könnyedén felszedhető és újrarakható.

A Barabás Gyorsszegély elérhető a Stavmat kínálatában!
2023.05.10.